Tachtig miljoen. Dat heeft het Philips tot nu toe gekost om de wereld te beloven dat ze voortaan dingen niet zozeer beter zullen maken, maar vooral nuttiger en eenvoudiger: Sense and simplicity. Logisch. ‘Eenvoud, dat is wat mensen van technologie verwachten’, roept Philips-topman Gerard Kleisterlee. Dat klopt, maar klanten verwachten alleen maar wat ze al kennen, weten of hebben. Voor die tachtig miljoen had je ze ook allemaal op haring kunnen trakteren. Dat was tenminste een verrassing geweest. Het heeft iets verdrietigs. Hoe Philips steeds weer de plank mis slaat. Eerst boort het de eigen producten, die vooral om redenen van duurzaamheid worden aangeschaft, de grond in door beterschap te beloven. En nu hebben ze marktonderzoek gedaan en blijkt dat mensen van zinvol en makkelijk houden. “Houdt u ervan als iets nergens op slaat en ook nog onbegrijpelijk is?” Nee. Zie je wel, moet Philips gedacht hebben. Niet inziend dat de hele wereld juist die onzin de hele dag inslaat. Sense and simplicity. Het lijkt zo van het marktonderzoekbureau in de pay-off ruimte van het logo te zijn gerold. Zoals KPN hi als pay-off zou hebben: Jongeren en Muziek. Daar staan ze wel voor, maar dat zeggen ze niet. Dat dragen ze uit door te verrassen. Toch blijft Philips sympathiek. Het is als een Nederlandse brombeer die van z’n vrouw een Amerikaanse sweater aan moet met letters erop en een capuchon en die ook al niet lekker zit. Philips is hachee en poffertjes. Net als Douwe Egberts eigenlijk. Daar zouden ze iets mee moeten doen…