Direct dialogue-marketing, kent u die uitdrukking? Ik kwam haar tegen in een case van Novib. Novib had deze hoog vernieuwende vorm van marketing he-le-maal uit Amerika laten overkomen, waar ze er natuurlijk al véél verder mee zijn. Het werkt ongeveer zo: je spreekt iemand aan op straat en haalt dit slachtoffer (wel goed mikken!) over om donateur te worden. Hartstikke effectief hoor. Ik geloof enorm in het bestaansrecht van direct dialogue-marketing als instrument. Ik geloof ook dat het zo en af toe werkt om een kinderpostzegelblik op te zetten als je je hand ophoudt. Ik vraag me alleen af waarom er zo’n hippe term voor zoiets basaals moet worden gevonden. Wat was er mis met “We gaan de straat op”…
We zijn er zo ontzettend goed in geworden. Termen verzinnen die de betekenis tot de derde macht weten te ontstijgen. Van viral marketing tot undercovermarketing tot co-creative marketing, er is geen houden meer aan de woordinflatie. En waarom? Omdat we vernieuwend werk willen maken. En we denken: als we er een nieuwe term voor kunnen verzinnen, zitten we sowieso goed (en zijn we geen ouwe lullen).
Nu er de afgelopen tijd hard geploeterd is op een zo ontoegankelijk mogelijk vocabulaire vanuit met name de technische hoek, zijn de ‘ouwe lullen’ definitief afgehaakt. Die laten die RIA’s en Permissive Marketing en Usergenerated Content maar even gaar koken in hun eigen sop. Ze concentreren zich liever op werk dat iets zegt over nu in plaats van over volgend jaar. Iedereen blij, zou je zeggen. Echter, de ‘jonge goden’ vinden dat hun taaltoppers te weinig publiek hebben. Zelden las ik zoveel vileine brieven en ongevraagde artikelen in de vakpers als afgelopen jaar. De jonge goden zijn boos. Boos op de ouwe lullen, omdat die ‘nog steeds niet doorhebben dat de wereld is veranderd’ en ‘de achterstand nooit meer inhalen’. Misschien moeten de jonge goden op cursus bij Novib, zodat ze voor de deur van de ADCN kijkdagen een flink staaltje direct dialogue-marketing kunnen toepassen en zieltjes kunnen winnen onder de critici. Of ze maken gewoon een keer lampwaardig werk. Het is maar waar je passie ligt.
Column in Reclameweek, 7 januari 2007